Kerres, Michael; Jechle, Thomas:
Betreuung des mediengestützten Lernens in telemedialen Lernumgebungen
In: Unterrichtswissenschaft : Zeitschrift für Lernforschung, Vol. 28 (2000), No. 3, pp. 257 - 277
2000article/chapter in journalOA Green
Educational Science
Related: 1 publication(s)
Title in German:
Betreuung des mediengestützten Lernens in telemedialen Lernumgebungen
Title in English (translated):
Supporting Learners in Telematic Learning Environments
Author:
Kerres, MichaelUDE
GND
111006325
LSF ID
2809
ORCID
0000-0002-7419-3023ORCID iD
Other
connected with university
;
Jechle, Thomas
Year of publication:
2000
Open Access?:
OA Green
Language of text:
German

Abstract in German:

Mit der Einspeisung multimedialer Lernangebote in digitale Netze entstehen neue Szenarien des Tele-Lernens, bei denen im Vergleich zum individuellen Lernen mit Medien, aber auch zum konventionellen Fernstudium deutlich intensivere Kommunikationsformen realisiert werden können. Für das didaktische Design stellt sich die Frage, wie und durch welche Maßnahmen der Betreuung die interpersonelle Kommunikation im Hinblick auf Lernziele angeregt und gefördert werden kann. Varianten der didaktischen Organisation telemedialer Lernangebote werden beschrieben und das didaktische Design solcher Lernangebote wird anhand von Kriterien und Leitfragen diskutiert. Die Auseinandersetzung mit diesen Fragen führt dazu, dass sich Mediendidaktik, Fernstudiendidaktik und allgemeine Didaktik aufeinander zu bewegen werden (müssen), um angemessene Konzepte und Modelle des didaktischen Designs zu entwickeln.

Abstract in English:

Implementing multimedia course materials in digital networks introduce new scenarios of tele-learning which are interesting especially with regard to the social aspect of learning. Compared to individual learning with (multi)media or traditional distance education programs more intense ways of communication both among learners and between learners and teachers become possible. Hence, instructional design faces the problem how to stimulate and encourage interpersonal communication related to course objectives in such a telematic learning environment. The article describes different models of support in tele-learning scenarios and discusses their design by means of instructional dimensions and criteria. It is argued that yet divergent sub-disciplines of instructional science like instructional technology, instructional theory as well as theory of distance education have to conjoin in order to develop adequate concepts and models of instructional design for tele-learning.